Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmat kepada Luqman, iaitu: "Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri, dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji." Surah Luqman:12

Friday, March 12, 2010

Aku Terima Nikahnya 1



"Dan di antara tanda kekuasannya ialah menjadikan untuk kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan untuk kamu menenangkan diri kamu kepadanya, dan Dia menjadikan antara kamu perasaan kasih-sayang dan kasihan belas." (Ar-Rum:21)

Alhamdulillah. Berakhir sudah Forum TM HEWI bertajuk "Aku Terima Nikahnya". Perkongsian yang menarik dari Ustazah Naemah. Saya ingin berkongsi sesuatu yang pada pendapat saya sedikit sebanyak dapat membantu pemahaman sahabat2 berkenaan perkahwinan.

Pertamanya,

Tujuan perkahwinan:

1. Mendaulatkan kalimah Allah
2. Institusi pembina tamadun manusia
3. Menjaga kehormatan diri
4. Menananamkan semangat tanggungjawab

Keduanya,

Kriteria Calon Isteri:

1. Teguh pegangan AGAMAnya
2. Berakhlak mulia
3. Baik/ manis muka
4. Tidak tinggi harga MAHAR dan perbelanjaan kahwin
5. Boleh melahirkan zuriat
6. Gadis
7. Keturunan yang baik/ soleh
8. Bukan dari kerabat yang hampir

Atau kriteria seorang isteri itu boleh dinilai berdasarkan,

Sabda Rasulullah S.A.W. :

“Dinikahi wanita itu kerana 4 perkara ini, kerana kekayaannya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah kerana agamanya kerana akan beruntunglah kedua2 tanganmu.”(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabdanya lagi,

“Sebaik-baik maskahwin itu adalah yang paling senang atau paling rendah” (Riwayat Abu Daud)

P/s: Buat diri sendiri dan mereka2 yang ingin berumah tangga, janganlah terlalu mahal hantarannya sehingga mendatangkan mudarat kepada pihak2 tertentu.

Gambar sekadar hiasan

0 comments:

Post a Comment